کتابخانه عمومی (مرحوم) حاج ملا علی حکیم الهی

اخبار مربوط به کتابداری و نهاد کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمومی (مرحوم) حاج ملا علی حکیم الهی

اخبار مربوط به کتابداری و نهاد کتابخانه های عمومی

انالله و انا الیه راجعون

رحلت ملکوتی عالم ربانی، فقیه عالی‌قدر حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی  امام جمعه محترم شهرستان میامی که از ذخایر و مفاخر علوم اسلامی و عرفانی بودند، موجب تألم و تأثر گردید.
فقدان این ستاره آسمان فقاهت را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداء)، بیت شریف ایشان و همه منسوبان آن مرحوم تسلیت عرض کرده و ضمن آرزوی رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید، برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم  

 

 

کل یوم عاشورا کل الارض کربلا

 ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را بر شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم. 

   

 

محصولات نهاد کتابخانه های عمومی به 9 هزار مرکز فرهنگی رایگان ارسال می شود.

اقلام و محصولات فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها به مناسبت هفته کتاب برای کتابخانه های سراسر کشور و  9 هزار مرکز فرهنگی به صورت رایگان ارسال می‌شود. 

 

به گزارش لیزنا، ابوالقاسم مقیمی عراقی، مدیر کل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با بیان این خبر گفت: تولید بوک‌مارک‌ها، فون بردها، پوسترهای «این چند کتاب» و فلش کارت های مختلفی که ویژه کودکان و نوجوانان طراحی می شود و به کتابخانه ها ارسال می شود از جمله اقلام و محصولات فرهنگی است که برای کتابخانه ها و  9 هزار مرکز فرهنگی به صورت رایگان ارسال می شود.

 

وی با اشاره به تولیدات فرهنگی نهاد کتابخانه ها گفت: به جز این موارد برنامه های مختلف فرهنگی به کتابخانه های سراسر کشور ارسال شده که از طریق کارشناسان فرهنگی استان و همین طور کانون های ادبی که در کتابخانه ها مستقر هستند اجرا می شود.

 

وی در پایان سخنانش به مسابقات قصه خوانی اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات قصه خوانی و روخوانی کتاب با حضور خانواده های اعضا برای کودکان از جمله این برنامه هاست.

اولین شهید کربلا (حر)

حر از خاندانهای معروف عراق و از رؤسای کوفیان بود. به درخواست ابن زیاد، برای مبارزه با حسین «علیه السلام» فراخوانده شد و به سرکردگی هزار سوار برگزیده گشت .گفته‏اند وقتی از دار الأماره کوفه، با مأموریت بستن راه بر امام حسین « علیه السلام » بیرون آمد، ندایی شنید که: ای حر! مژده باد تو را بهشت... (1) در منزل «قصر بنی مقاتل» یا «شراف» ، راه را بر امام بست و مانع از حرکت آن حضرت به سوی کوفه شد.کاروان حسینی را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و امام در آنجا فرود آمد .حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی «علیه السلام» جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین « علیه السلام » و جبهه حق پیوست.توبه کنان کنار خیمه‏های امام آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید.این انتخاب شگفت و برگزیدن راه بهشت بر دوزخ، از حر، چهره‏ای دوست داشتنی و قهرمان ساخت.حر با اذن امام به میدان رفت و در خطابه‏ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین « علیه السلام » توبیخ کرد.چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تأثیر قرار داده از جنگ با سید الشهدا منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد.نزد امام بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجز خوانی، به مبارزه پرداخت و پس از نبردی دلیرانه به شهادت رسید.رجز او چنین بود:
انی انا الحر و مأوی الضیف
اضرب فی اعناقکم بالسیف
عن خیر من حل بأرض الخیف
اضربکم و لا أری من حیف (2)
که حاکی از شجاعت او در شمشیر زنی در دفاع از سید الشهدا و حق دانستن این راه بود.حسین بن علی «ع» بر بالین حر حضور یافت و خطاب به آن شهید، فرمود: تو همانگونه که مادرت نامت را «حر» گذاشته است، حر و آزاده‏ای، آزاد در دنیا و سعادتمند در آخرت! «انت الحر کما سمتک أمک، و انت الحر فی الدنیا و انت الحر فی الآخرة» و دست بر چهره‏اش کشید. (3) امام حسین « علیه السلام » با دستمالی سر حر را بست.پس از عاشورا بنی تمیم او را در فاصله یک میلی از امام حسین « علیه السلام » دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، بیرون کربلا در جایی که در قدیم به آن «نواویس» می‏گفته‏اند. (4) نقل است شاه اسماعیل صفوی قبر حر را گشود و پیکرش را سالم یافت، چون خواست پارچه‏ای را که بر سرش بسته بود باز کند، خون جاری شد و دوباره آن را بستند، آنگاه بر قبرش قبه‏ای ساختند. (5)

1 ـ قاموس الرجال، ج 3، ص 103، امالی صدوق، ص .131
2 ـ بحار الأنوار، ج 45، ص .14
3 ـ همان.
4 ـ الحسین فی طریقه الی الشهادة، ص .97
5 ـ سفینة البحار، ج 1، ص 242 به نقل از انوار نعمانیه، سید نعمت الله جزایری.