کتابخانه عمومی (مرحوم) حاج ملا علی حکیم الهی

اخبار مربوط به کتابداری و نهاد کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمومی (مرحوم) حاج ملا علی حکیم الهی

اخبار مربوط به کتابداری و نهاد کتابخانه های عمومی

نقاشی اعضای کتابخانه شهید مطهری محلات

 نقاشی رضا دوستمحمدی  

 

 

 

احداث کتابخانه عمومی در مسکن مهر ضروری است

در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان مطرح شد : احداث کتابخانه عمومی در مسکن مهر ضروری است . فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان گفت : احداث و راه اندازی کتابخانه عمومی در مناطق صنعتی ساز و سنتی ساز مسکن مهر ضروری است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان سمنان حسن سعدالدین فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان گفت :به لطف خدا و همکاری مسئولین ، شهرستان سمنان از نظر فضای کتابخانه ای در وضعیت مطلوبی قرار دارد .

وی با عنایت به جمعیت 40 هزار نفر ساکن در مسکن مهر افزود : ایجاد کتابخانه در مناطق صنعتی ساز و سنتی ساز مسکن مهر لازم است و باید از موضوعات مهم مطرح شده جلسات انجمن باشد .

سعدالدین گفت : انشاالله به زودی در روستاهای اعلاء و خیرآباد نیز کتابخانه عمومی روستایی ایجاد خواهد شد .

وی تاکید کرد : باید در جهت ارتقای سطح مطالعه مردم فرهنگی شهر سمنان تلاش کنیم و نیازمندیهای علمی مردم را تقویت نماییم .

وی گفت : کتابخانه تلفنی رنگین کمان شهرداری از فعالیت خوبی برخوردار است بهتر است اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان تفاهم نامه ای با شهرداری منعقد نماید تا کتابخانه های دیگر شهرستان از امکانات و خدمات پیک موتوری این کتابخانه بهره مند شوند .

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان از اعضای حاضر خواست : نهضت کتابخوانی در شهرستان با شعار "سمنان شهر اخلاق" راه اندازی شود و هر سمنانی عضو یک کتابخانه باشد .

وی گفت : جلسه ای نیز با نظارت جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان تشکیل شده تا برنامه عملیاتی سند نهضت مطالعه مفید شهرستان را ارائه نمایند .

وحید صبور رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان گفت : در هفته کتاب سالجاری با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور 5 باب کتابخانه در شهرستان سمنان به بهره برداری رسید .

وی افزود : از این کتابخانه ها 2 باب کتابخانه نهادی و سه باب کتابخانه مشارکتی هستند.

صبور گفت : مکانی در مسجد علی ابن ابیطالب ( ع ) مسکن مهر جهت ایجاد کتابخانه عمومی در حدود 150 متر مربع در نظر گرفته شده و به زودی مقدمات آن انجام خواهد شد .

وی با توجه به تفام نامه با سازمان دانش آموزی گفت : در این طرح مدارس شهر سمنان پایگاه کتابخانه های عمومی می شوند.

صبور افزود : اعضای سازمان دانش آموزی نماینده و کتابداران ما هستند با لباس های مخصوص درمدارس حضور داشته و خدمات کتابخانه ای در مدارس ارائه می نمایند .

وی ادامه داد : مقدمات این طرح انجام شده است و در مدرسه رفاه سمنان به عنوان اولین پایگاه ، این طرح اجرا می شود ، دانش آموزان عضو کتابخانه های عمومی می شوند و با توجه به نیازمندیهای اعلام شده از مدارس کتابها از کتابخانه برای آنان ارسال می شود .

وی گفت : فضای کتابخانه های عمومی شهرستان تقریباً 14 هزار متر مربع است و از این نظر در کشور رتبه خوبی داریم .

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گفت : 250 هزار جلد کتاب در کتابخانه های سمنان موجود است و به ازای هر نفر 1 و نیم جلد کتاب داریم در حالی که در کشور این شاخص به ازای هر سه نفر ، دو جلد کتاب است .

وی تاکید کرد : با توجه به چشم اندار افق 1404 سی و پنج درصد مردم باید عضو کتابخانه های عمومی شوند ، در کشور 6 الی 7 درصد مردم عضو کتابخانه های عمومی هستند اما در سمنان این شاخص 12 و نیم درصد می باشد .

عباس آلبویه رئیس شورای شهر سمنان گفت : این شورا در صدد است بازار کتاب را راه اندازی نماید و در حال پیگیری تهیه زمین می باشد.

وی گفت : در جلسه بعدی انجمن طرح راهبردی فرهنگ مطالعاتی تهیه و ارائه شود .

وی در خصوص راهکارهایی جهت ارائه خدمات کتابخانه ای به منازل بازنشستگان و معلولین نیز تاکید کرد .

برپایی نمایشگاه آثار برگزیده جایزه اندرسن در کتابخانه کانون

آثار برگزیده و منتخب جایزه هانس کریستیان اندرسن در سال 2012 در قالب نمایشگاهی در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش لیزنا، در این نمایشگاه که از اول دی 92 برپا شده علاقه‌مندان می‌توانند از 58 اثر منتخب این جایزه معتبر بین‌المللی که بیشتر به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی است و در میان آن‌ها 7 اثر تصویرگری شده توسط محمدعلی بنی‌اسدی قرار دارد، دیدن کنند.


بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کتاب‌های « بی‌بی و بابا»، «آفتاب آفرینش»، «سایه‌های مهربان»، «گل بادام» و «شازده کدو» از جمله آثار تصویرگری‌شده محمدعلی بنی‌اسدی کاندیدای دریافت این جایزه در سال 2012 است که به نمایش گذاشته شده است.


جایزه هانس کریستیان اندرسون همه‌ساله به یک تصویرگر و یک نویسنده برتر اهدا می‌شود که در سال 2012 به "پیتر سِیز" و "ماریا تِرِسا" تعلق گرفت.


بازدید از این نمایشگاه تا پایان دی 92 همه روزه به جز پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل رسمی از ساعت 8 تا 16 برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


گفتنی است، کتابخانه مرجع کانون در هر ماه مجموعه‌ای از منابع کتابخانه‌ای خود را به صورت ویژه و با موضوع‌های مختلف معرفی و در معرض دید علاقه‌مندان به حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان قرار می‌دهد.


این کتابخانه در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، مجتمع فرهنگی و هنری شهید ملک‌شامران کانون واقع شده است.

کتابخانه مشارکتی شیخ بهایی افتتاح شد

نخستین کتابخانه تخصصی بافت فرسوده شهری  توسط مدیریت امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری مرکز علمی کاربردی سازمان نوسازی شهرداری تهران به صورت مشارکتی افتتاح شد. 

به گزارش لیزنا، در این مراسم علیرضا جعفری، مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران،  محمد دکامئی، مدیر امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر زارع، رئیس مرکز، و جمعی از اساتید و دانشجویان مرکز حضور داشتند.