کتابخانه عمومی (مرحوم) حاج ملا علی حکیم الهی

اخبار مربوط به کتابداری و نهاد کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمومی (مرحوم) حاج ملا علی حکیم الهی

اخبار مربوط به کتابداری و نهاد کتابخانه های عمومی

واگذاری نهاد به شهرداری منتفی است

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: قطعا با توجه به بافت و ترکیب نیروهای شهرداری ها این امکان وجود ندارد که بخواهیم این دستگاه عظیم را واگذار کنیم، در شرایط کنونی نه امکان و نه ظرفیت در شهرداری برای واگذاری وجود ندارد. 

به گزارش لیزنا، محمد حسین نوش آبادی، معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  درباره واگذاری نهاد کتابخانه های عمومی به شهرداری و بخش خصوصی اظهار داشت: ده سال از استقلال نهاد کتابخانه های عمومی کشور (از سال 82) می گذرد، تجربه نشان داده که استقلال نهاد کتابخانه ها در حوزه کمی و سخت افزاری موفقیت های خوبی به همراه داشته است، جذب منابع، جذب مشارکت های مردمی و ردیف های بودجه مستقلی که هرسال از مجلس اخذ شده و در دولت هم پیش بینی شده مجموع این کارها خوب بوده  است. ولی برای نائل آمدن به اهداف که بحث افزایش سرانه مطالعاتی کشور در راس آنها قرار دارد با آن مطلوب بسیار فاصله داریم.

 

به گفته معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در عین حال که نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک نهاد قدرتمند به لحاظ ساختاری است، معاون رئیس جمهور و حتی شخص آقای وزیر رئیس هیات امنا است، البته رئیس کتابخانه های کشور و رئیس شورای شورای شهر، کمیسیون فرهنگی مجلس همه در آن حضور دارند، پس یک ساختار قوی دارد اما به لحاظ عملکردی با توجه به محدودیت های مالی و مشکلاتی که وجود داشته، شاید مطابق با انتظارات نبوده، یعنی انتظار جامعه ما را تامین نمی کند.

 

وی ادامه داد: گرچه بحث چاپ و نشر کتاب به این نهاد باز نمی گردد، بلکه وظیفه نهاد کتابخانه ها برنامه ریزی برای احداث، تاسیس، راه اندازی، بهره برداری و نظارت کتابخانه های کشور است و ارتباطی با بحث تولید محتوایی ندارد؛ اما از آنجایی که باید محیط برای هرکاری فراهم باشد، توسعه کتابخانه ها، نظارت بهتر ارزشمند است، اما شهرداری چه نقشی دارد؛ بر اساس قانون، نیم درصد درآمدهای شهرداری ها باید به مسئله تقویت نهاد کتابخانه ها اختصاص یابد، خیلی از شهرداری ها ممکن است این وظیفه ها را انجام نداده و از آن طفره رفته باشند، اگر واقعا این نیم درصد درآمد شهرداری به نهاد کتابخانه های کشور اختصاص یابد ما شاهد یک جهش قابل ملاحظه خواهیم بود.

 

وی این جهش را منوط به مواردی دانست و عنوان کرد: اگر این نیم درصد درآمد شهرداری به نهاد کتابخانه ها اختصاص یابد شاهد جهش قابل ملاحظه خواهیم بود، به شرط آنکه شورای شهرها در کل کشور و شهرداران به تکلیف قانونی خود برای در اختیار گذاشتن نیم درصد درآمد سالیانه عمل کنند.

 

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ظاهرا یا پرداخت نمی کنند یا آمار اطلاعاتی که از درآمد برای پرداخت نیم درصد اعلام می شود کامل نیست، لذا آن سرمایه ها خوب جذب نشده، اما تاثیر بر راه اندازی و تاسیس گذاشته است، برخی شهرداران هم می گویند به نسبت آن نیم درصدی که باید وظیفه داشته باشیم کتابخانه  ساخته و واگذار می کنیم. اما کتابخانه های عمومی باید در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی باشد مگر بخش خصوصی آن را راه اندازی کند که در این صورت باید تحت نظارت باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما با واگذاری امور فرهنگی به مردم مخالفتی نداریم باید هم آن را توسعه دهیم، اما این منافاتی با نظارت و هدایت دولت ندارد. یا کتابخانه ها باید واگذار شود تا تحت اشراف و مدیریت باشد و یا اینکه سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی را برای اجرا بپذیرند.

 

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره واگذاری نهاد کتابخانه ها ابراز داشت: فعلا بحث واگذاری نهاد کتابخانه های عمومی مطرح نیست، این نهاد گرچه مسئولان ارشد دستگاه های فرهنگی را در خود دارد اما می توان گفت نهاد کاملا دولتی نیست، این نهاد، نهادی است که در واقع از کمک های دولتی بهره مند می شود، از مشارکت های عمومی و بخش مردمی هم بهره مند می شود و خیلی رنگ دولتی ندارد، اکنون هم دولتی نیست، اما اینکه کاملا به بخش خصوصی واگذار شود اینگونه نخواهد شد، با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری که فرمودند دولت نقش هدایتی و نظارتی داشته باشد، از سوی دیگر چون موضوع کتاب حائز اهمیت است، از این رو باید همچنان تحت نظارت و کنترل باشد.

 

نوش آبادی درباره طرح نمایندگان مجلس برای واگذاری نهاد کتابخانه ها به شهرداری ها که در دست بررسی است، توضیح داد: چنین طرحی هنوز در دستور قرار نگرفته است، اگر چنین اعتقادی هم وجود داشته باشد باید تمام جوانب آن بررسی شود، به هر حال ما بیش از 3 هزار کتابخانه عمومی و کتابخانه هایی که تحت نظارت این نهاد است داریم، قطعا با توجه به بافت و ترکیب نیروهای شهرداری ها این امکان وجود ندارد که ما بخواهیم این دستگاه عظیمی که پس از 10 سال به اینجا رسیده و عمر دارد را واگذار کنیم، در این شرایط کنونی نه امکان و نه ظرفیت در شهرداری برای واگذاری وجود ندارد، مگر اینکه در برخی از شهرها با توجه به نوع ساختار آن شهرداری، نیروی انسانی، آموزش هایی که دیده اند کمک کنند، در حال حاضر هم واقعا شهرداری ها کمک می کنند، یعنی هم برای ساخت کتابخانه ها و هم در اختیار گذاشتن همه کارها، کمک ها در حال انجام است، اما انتقال به شهرداری ها در شرایط فعلی که باید بیشتر تحت نظارت و حمایت دولتی هم به لحاظ بودجه ای نظارتی و کیفی قرار گیرد، بعید می دانم این کار به سرعت قابل انجام باشد.

 

سی و دومین گردهمایی مدیران کل کتابخانه های عمومی سراسر کشور

صبح امروز برگزار می شود؛ سی و دومین گردهمایی مدیران کل کتابخانه های عمومی سراسر کشور همزمان با آغاز سی و دومین گردهمایی مدیران کل کتابخانه های عمومی کشور و در واپسین روز گردهمایی تخصصی کارشناسان ایستگاه های مطالعه و با حضور دبیرکل نهاد و معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فاز پنجم طرح ملی ایستگاه های مطالعه رونمایی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سی و دومین گردهمایی مدیران کل کتابخانه های عمومی سراسر کشور صبح امروز همزمان با آخرین روز سومین گردهمایی تخصصی کارشناسان ایستگاه های مطالعه در سالن همایش های هتل انقلاب تهران با حضور منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی آغاز به کار می کند.


در این همایش که از صبح امروز (بیستم آذر) تا پنج شنبه بیست و یکم آذرماه ادامه خواهد داشت در خصوص آخرین دستاوردها، فعالیت های انجام شده، اهداف و چشم انداز برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی بحث، تصمیم گیری و هم اندیشی صورت خواهد پذیرفت.


همچنین پیش از ظهر امروز با حضور معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد و مدیران کل کتابخانه های عمومی کشور فاز پنج طرح ملی ایستگاه های مطالعه نیز رونمایی خواهد شد.


گفتنی است همزمان با برگزاری جلسه پایانی گردهمایی کارشناسان ایستگاه های مطالعه، گزارشی جامع از اجرای این طرح در حضور دبیرکل نهاد و مدیران کل کتابخانه های عمومی کشور ارائه شود.

هفته پژوهش

 هفته پژوهش بر تمام محققان مبارکباد. 

 

 

 

هفته بسیج

 هفته بسیج مستضعفین مبارکباد

 دیدگاه امام خمینی(ره) در مورد بسیج:

<<بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده

اند.>> 

 

بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری:

بسیج یعنی عنصر مومن و انقلابی علاقمند به میهن

زیرا بسیجی صاحب خانه است.

اگر شیشه ای در خانه بشکند ممکن است مهمان به تماشا

بنشیند ولی میزبان غصه میخورد